Wetgeving voor drones in de maak: big brother versus friendly eye in the sky

 17 november 2015 | Publicatie

Hoe moeten we met nieuwe toepassingen omgaan?

Drones zijn populair. Tegelijkertijd roepen de onbemande vliegtuigjes negatieve associaties op. Joost Houdijk zet de feiten op een rij.

Drones: kansrijk of risicovol?
Juristen hebben nogal eens de neiging om bij technologische innovaties vooral naar bezwaren en gevaren te kijken. In Nederland en Europa zien we nu ook de reflex die we vaker zien bij wetgevers die worden geconfronteerd met de vraag hoe we met nieuwe toepassingen moeten omgaan. Er worden in hoog tempo kaders geschapen om risico's te adresseren. Maar drones bieden zowel voor recreatief als professioneel gebruik ook mooie nieuwe mogelijkheden. De Europese Commissie heeft de komst van drones zelfs vergeleken met de ontwikkeling van internet in de jaren 1990: een innovatie dus die meetelt en kansen biedt. Zo heeft de Europese Commissie bijvoorbeeld berekend dat de komst van drones 150.000 directe banen binnen de luchtvaartsector kan opleveren.

Natuurlijk, risico's zijn er ook. Ik kan me voorstellen dat burgers zich afvragen of hun privacy wel voldoende beschermd wordt. En als het gaat om de risico's die onbemande vliegtuigen meebrengen voor het luchtvaartverkeer, dan is extra alertheid op handhaving essentieel. Kortom, de groeiende inzet van drones is een positieve ontwikkeling, maar je moet het veld goed reguleren en handhaven, vooral op het gebied van privacy en veiligheid.


Is de publieke opinie over drones van invloed op wetgeving die nu wordt ontwikkeld?
Nederland en Europa hebben inmiddels erkend dat er nieuwe wet- en regelgeving nodig is om de toepassing van drones in goede banen te leiden. De Nederlandse wetgever is in 2014 begonnen met de aanpassing en uitbreiding van relevante reguleringen. Ook de Europese wetgever is wakker geworden en aan de slag gegaan om EU-regels op te stellen. De visies van het maatschappelijke veld zijn zeker betrokken bij deze ontwikkelingen. Zowel Nederland als de Europese Unie hebben het publiek en belanghebbenden via een internetconsultatie de mogelijkheid geboden om zienswijzen in te dienen. Overheden, toezichthouders, belangengroepen, marktpartijen en andere stakeholders hebben hun zegje kunnen doen. Dat laat wel zien dat overheden zich tegenwoordig bewust zijn dat ze er goed aan doen om stakeholders te raadplegen. Dat helpt om betere wetten en regels te ontwikkelen en om draagvlak voor wetgeving te creëren. 

Gaat nieuwe wetgeving het gebruik van drones aan banden leggen?
De restricties aan het gebruik van drones worden momenteel als eerste door nationale wetgevers opgepakt. Er zijn bijvoorbeeld al normen over het maximale gewicht van een drone en over de maximale vlieghoogte. Op Europees niveau is net als bij andere producten van belang dat de normen in de lidstaten zo veel mogelijk gelijk worden. Zodat er uiteindelijk één Europese markt ontstaat voor de verkoop en het gebruik van drones.

Ondertussen komen er steeds meer juridische vragen, merken we bij AKD, waar we een dronesteam hebben samengesteld met specialisten vanuit verschillende expertises. Die vragen gaan doorgaans over een van de volgende vijf onderwerpen. Ten eerste aansprakelijkheid. Denk aan een gemeente die een drone inhuurt om bij een festival toezicht te houden. Als de drone neerstort en daarbij schade aanricht, is dan de gemeente aansprakelijk, of zou de aansprakelijkheid in bepaalde omstandigheden ook kunnen liggen bij de producent? Hieraan gerelateerd spelen verzekeringskwesties: welke verzekeringen zijn er om aansprakelijkheid te dekken? Daarnaast zijn er vragen over bestuurlijke handhaving (bijvoorbeeld over naleving van regels uit vergunningen) en over strafrecht (zoals over strafbare feiten die worden gepleegd met drones). Tot slot bestaan er allerlei privacyvragen. Zoals over de inzet van drones in plaats van camera's voor veiligheid op straat.

De regulering van drones is een gebied in ontwikkeling: op veel vragen is nu nog geen volledig antwoord te geven. We kunnen wel de contouren schetsen van de Europese wetgeving die er in 2016 of 2017 aan zit te komen, maar er is nog nauwelijks jurisprudentie. Wetgevers zijn zoekende naar de juiste manier van reguleren, waarbij zij enerzijds technologische innovaties de ruimte geven om zich te ontwikkelen, en anderzijds de risico's op het vlak van veiligheid en privacy in de hand willen houden.

Lees het volledige artikel op toezine.nl

Meer weten over dit onderwerp? Neem contact op met Joost Houdijk.

Drones zijn populair. Tegelijkertijd roepen de onbemande vliegtuigjes negatieve associaties op. Joost Houdijk zet de feiten op een rij.

Drones: kansrijk of risicovol?
Juristen hebben nogal eens de neiging om bij technologische innovaties vooral naar bezwaren en gevaren te kijken. In Nederland en Europa zien we nu ook de reflex die we vaker zien bij wetgevers die worden geconfronteerd met de vraag hoe we met nieuwe toepassingen moeten omgaan. Er worden in hoog tempo kaders geschapen om risico's te adresseren. Maar drones bieden zowel voor recreatief als professioneel gebruik ook mooie nieuwe mogelijkheden. De Europese Commissie heeft de komst van drones zelfs vergeleken met de ontwikkeling van internet in de jaren 1990: een innovatie dus die meetelt en kansen biedt. Zo heeft de Europese Commissie bijvoorbeeld berekend dat de komst van drones 150.000 directe banen binnen de luchtvaartsector kan opleveren.

Natuurlijk, risico's zijn er ook. Ik kan me voorstellen dat burgers zich afvragen of hun privacy wel voldoende beschermd wordt. En als het gaat om de risico's die onbemande vliegtuigen meebrengen voor het luchtvaartverkeer, dan is extra alertheid op handhaving essentieel. Kortom, de groeiende inzet van drones is een positieve ontwikkeling, maar je moet het veld goed reguleren en handhaven, vooral op het gebied van privacy en veiligheid.


Is de publieke opinie over drones van invloed op wetgeving die nu wordt ontwikkeld?
Nederland en Europa hebben inmiddels erkend dat er nieuwe wet- en regelgeving nodig is om de toepassing van drones in goede banen te leiden. De Nederlandse wetgever is in 2014 begonnen met de aanpassing en uitbreiding van relevante reguleringen. Ook de Europese wetgever is wakker geworden en aan de slag gegaan om EU-regels op te stellen. De visies van het maatschappelijke veld zijn zeker betrokken bij deze ontwikkelingen. Zowel Nederland als de Europese Unie hebben het publiek en belanghebbenden via een internetconsultatie de mogelijkheid geboden om zienswijzen in te dienen. Overheden, toezichthouders, belangengroepen, marktpartijen en andere stakeholders hebben hun zegje kunnen doen. Dat laat wel zien dat overheden zich tegenwoordig bewust zijn dat ze er goed aan doen om stakeholders te raadplegen. Dat helpt om betere wetten en regels te ontwikkelen en om draagvlak voor wetgeving te creëren. 

Gaat nieuwe wetgeving het gebruik van drones aan banden leggen?
De restricties aan het gebruik van drones worden momenteel als eerste door nationale wetgevers opgepakt. Er zijn bijvoorbeeld al normen over het maximale gewicht van een drone en over de maximale vlieghoogte. Op Europees niveau is net als bij andere producten van belang dat de normen in de lidstaten zo veel mogelijk gelijk worden. Zodat er uiteindelijk één Europese markt ontstaat voor de verkoop en het gebruik van drones.

Ondertussen komen er steeds meer juridische vragen, merken we bij AKD, waar we een dronesteam hebben samengesteld met specialisten vanuit verschillende expertises. Die vragen gaan doorgaans over een van de volgende vijf onderwerpen. Ten eerste aansprakelijkheid. Denk aan een gemeente die een drone inhuurt om bij een festival toezicht te houden. Als de drone neerstort en daarbij schade aanricht, is dan de gemeente aansprakelijk, of zou de aansprakelijkheid in bepaalde omstandigheden ook kunnen liggen bij de producent? Hieraan gerelateerd spelen verzekeringskwesties: welke verzekeringen zijn er om aansprakelijkheid te dekken? Daarnaast zijn er vragen over bestuurlijke handhaving (bijvoorbeeld over naleving van regels uit vergunningen) en over strafrecht (zoals over strafbare feiten die worden gepleegd met drones). Tot slot bestaan er allerlei privacyvragen. Zoals over de inzet van drones in plaats van camera's voor veiligheid op straat.

De regulering van drones is een gebied in ontwikkeling: op veel vragen is nu nog geen volledig antwoord te geven. We kunnen wel de contouren schetsen van de Europese wetgeving die er in 2016 of 2017 aan zit te komen, maar er is nog nauwelijks jurisprudentie. Wetgevers zijn zoekende naar de juiste manier van reguleren, waarbij zij enerzijds technologische innovaties de ruimte geven om zich te ontwikkelen, en anderzijds de risico's op het vlak van veiligheid en privacy in de hand willen houden.

Lees het volledige artikel op toezine.nl

Meer weten over dit onderwerp? Neem contact op met Joost Houdijk.