AKD Header afbeeling AKD logo AKD print logo
ˇ

Vind direct uw AKD specialist

Vind direct uw AKD specialist

Seminar juridische aspecten van productontwikkeling en marketingcommunicatie

​Het realiseren van nieuwe producten, de bescherming daarvan, compliance met regelgeving, en het doen van correcte marketingcommunicatie zijn van groot belang voor de ondernemer. Tijdens dit seminar op 22 januari komen belangrijke juridische thema's aan bod die passeren op de route van idee tot marketing van het product.

Aanmelden

​Een nieuw product of verdere ontwikkeling van een bestaand product of een bestaande productlijn biedt u als ondernemer tal van kansen zoals een hogere omzet, een hogere winst, toegang tot nieuwe markten. Productontwikkeling is daarnaast ook noodzakelijk om de concurrentiestrijd aan te kunnen gaan. Het ontwikkelen van een nieuw product is echter niet eenvoudig: het is kostbaar en de uitkomst van het proces is onzeker. De slagingskans van de ontwikkeling van idee tot commercieel haalbaar product is beperkt; slechts een klein percentage komt uiteindelijk op de markt.

Er zijn diverse zaken nodig om tot een succesvolle productlancering komen: hoe verzeker ik dat anderen geen gebruik maken van mijn inspanningen? Kan ik exclusiviteit krijgen door de verwerving van Intellectuele Eigendomsrechten zoals merk-, model- of auteursrechten? Aan welke wettelijke regelgeving moet mijn product voldoen? Ook na de ontwikkeling van een product is het zaak dat voor wat betreft marketing binnen de grenzen van de wet te opereren: wanneer is een mededeling over het product misleidend, op welke wijze mag ik een vergelijking maken met een product van de concurrenten? Deze aspecten staan op 22 januari 2019 centraal tijdens het seminar "Juridische aspecten van productontwikkeling en marketingcommunicatie".


Tijdens het seminar komen belangrijke juridische thema’s aan bod die passeren op de route van idee tot marketing van het product, zoals:


Bescherming middels IE-rechten
• Kan ik mijn product beschermen middels rechten van intellectuele eigendom?
• Aan wie komen de rechten van intellectuele eigendom toe wanneer ik derden betrek bij de ontwikkeling van producten of wanneer ik dat doe in samenwerking met derden?
• Hoe verkrijg ik rechten van intellectuele eigendom?
• Hoe kies ik een merk(naam) voor mijn product?


(Waren)wet- en regelgeving consumentenproducten
• Met welke wet- en regelgeving moet ik rekening houden?
• Als producent probeer ik consumenten te verleiden tot een aankoop met een verpakking en etiket. Wat mag wel en wat is verboden?
• Ik wil mijn product in meerdere landen op de markt brengen. Kan ik ervan uitgaan dat de product- en etiketteringseisen in Europa overal hetzelfde zijn? Veel is toch Europees geregeld. Hoe ga ik hiermee om?
• In de krant lees ik dat Stint voertuigen tijdelijk verboden zijn door de Minister. Deze slechte PR kan desastreus zijn voor een onderneming en een merk. Hoe voorkom ik dat dit met mijn product gebeurt?


Marketingcommunicatie
• Welke regels gelden voor adverteren en reclame voor mijn nieuwe product? Welke claims mag ik maken?
• Op welke wijze mag ik mijn product vergelijken met dat van de concurrent?


Programma

16.00 uur

Ontvangst

16.30 uur

Welkom en inleiding (Huib Berendschot)

16.45 uur

Bescherming middels IE-rechten (Bram Woltering)

17.00 uur

Wet- en regelgeving consumentenproducten (Barbara Mutsaers)

17.20 uur

Marketingcommunicatie (Huib Berendschot en Barbara Mutsaers)

17.40 uur

Borrel

 


Locatie

Toxandria

Veenstraat 89

5124 NC Molenschot


Contact

Claudia Baas

clbaas@akd.nl

088 253 6053

22-1-2019 00:00

22-1-2019 00:00

 

Huib Berendschot; Bram Woltering; Barbara Mutsaers

 

1043

Huib Berendschot|298cedee-5420-43f9-a23e-99b37c74988a;Bram Woltering|263fda0a-9e2d-4322-8d1b-5dd914dd3566;Barbara Mutsaers|18b72dac-2643-4530-857c-ea4de834cf81

Nee

 

Dummy block image