Hoofd M&A, Carlos Pita: ‘Vaker bigger-ticket-deals’

​​​

​In een interview met M&A geeft Carlos Pita Cao, Hoofd​ Corporate en M&A bij AKD, een inkijkje in de overname van Compacon door Plato Groep begin 2017. Beide ondernemingen zijn actief op de markt voor promotionele producten. Carlos Pita adviseerde met zijn team de verkopende holding Ravoma, waar Compacon onderdeel van

uitmaakte. 

,,De betrokkenen waren ervan overtuigd dat de deal zelf een unieke perfect fit zou zijn'', aldus Carlos Pita tegen M&A. Zoals eerder door Ton Löbker (CEO van Compacon) aangegeven, biedt deze transactie Compacon ​– als onderdeel van Plato Groep- een springplank naar een groot internationaal netwerk v​an Europese vestigingen en kunnen de internationale activiteiten vergroot worden. Anderzijds is Plato Groep juist gericht op marktverbreding en het vergoten van de footprint in Europa. Met Compacon zal Plato Groep een marktsegment bedienen dat aanvullend is op de huidige activiteiten.''

 

Voor de M&A-praktijk van AKD was de markt voor promotionele artikelen relatief nieuw terrein. ,,Dit laat zien dat AKD goed gepositioneerd is in de (upper) mid market.''

 

Volgens Carlos Pita is het dealjaar 2017 goed begonnen. ,,We zijn betrokken bij een aanzienlijk aantal transacties, zowel aan de sell side als aan de buy side. We zullen ons dit jaar ook meer gaan richten op bepaalde sectoren. Daar waar wij traditioneel goed vertegenwoordigd zijn in sectoren als transport, TMT en vastgoed, willen wij ook meer voet aan de grond krijgen in bijvoorbeeld financial services. Ik ben er dan ook van overtuigd dat we vaker bij bigger-ticket-deals betrokken zullen zijn'', aldus Carlos Pita tegen M&A.

 

Carlos Pita is positief over de huidige M&A-activiteit in de markt en ziet voor AKD volop kansen. ,,Jullie mogen veel van AKD verwachten. We zijn nog niet zo lang geleden een proces van versterking, verbreding en internationalisering aangevangen. Ik vind het erg mooi om de dynamiek en het hernieuwde optimisme te zien bij onze mensen, van junior tot partner. Als je over de gangen loopt, dan zie je het enthousiasme. De drive. We zijn ons heel bewust aan het versterken.''​​